modern vets
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

سؤال إلي كل من يري نفسه عبقري في الطب البيطري

سؤال إلي كل من يري نفسه عبقري في الطب البيطري  Empty سؤال إلي كل من يري نفسه عبقري في الطب البيطري

مُساهمة  Admin 11/30/2010, 11:15 am

فيه فلاح إتصل بالدكتور من أسبوع الساعه 6 صباحا وقالله يحضر عشان عنده جاموسه أكلت 125 كيلو سماد يوريا (بالظبط شكارتين ونص) طبعا الدكتور راح معاه وعالج الجاموسه ولله الحمد من غير مايعطي ولا اي حقنه والجموسه بقت كويسه وقامت

والنهارده وانا معاه فلاح تاني اتصل بيه قالله انا عندي 3 غنمات وعندي يوريا سائل والغنم شربته فالدكتور قالله أنا مش هاجيلك وتعمل حاجه واحده بس والغنم هاتخف

تفتكروا يادكاتره الدكتور عمل ايه في الحاله دي من غير مايعطي حقنه واحده

ده سؤال بطرحه علي حضرات الدكاتره لو كل واحد كان في الموقف ده هايدي إيه وتفتكروا الدكتور عمل ايه

أحب أن أقول أن العلاج يكون بمحلول الخل 20% وليس 3 % واود أن أضيف معلومه خطيره يقع فيها 90 % من الاطباء البيطريين

وهي أنه مشكلة التسمم باليوريا أن اليوريا قلويه وبالتالي ترفع قلوية الدم جدا لدرجة التسمم

وبالتالي لابد من أحماض كافيه مثل الخل 20 %

المهم في هذه الحاله يشتكي الفلاح ويقول الكرش مش شغال يادكتور فيسرع الدكتور بإعطاء كيس LAXAVET وهو شديد القلويه قتسبب الوفاه حالا فبدلا من علاجها تسبب موتها فعند عدم عمل الكرش بكفاءه تأكد أن الحيوان لم يأكل يوريا أو دراوه مرشوشه باليوريا كي يستطيع إعطاء اللكسافيت

يعني مش كل كرش واقف تبقي IMPACTION يادكاتره ممكن تكون تسمم باليوريا ولا تعطي اللكسافيت المميت في هذه الحاله

Admin
Admin

https://modern-vets.own0.com

- مواضيع مماثلة